Caldes diu prou a l’assetjament escolar

Dijous, 20 de novembre de 2025

Sota el nom “Assetja...què? A Caldes diem prou!”, una vintena de persones van assistir a l’acte organitzat per l’Ajuntament el 19 de novembre i que està inclòs en la fase de diagnosi inicial per al desenvolupament del Pla Municipal contra l’Assetjament

Les Cases dels Mestres va acollir, el dimecres 19 de novembre, la xerrada “Assetja...què? A Caldes diem prou!” un acte de sensibilització on els mestres i psicòlegs especialitzats en psicopatologia infantojuvenil, Jordi Colell i Carme Escudé van conduir la trobada per tal d’encoratjar, a la vintena de persones assistents, a treballar per un Caldes de Montbui lliure d’assetjament escolar.

Durant la sessió, que va durar gairebé dues hores, la ponència es va centrar en la definició dels rols implicats en una situació d’assetjament, així com quines són les millors pràctiques per intervenir davant aquests casos i com prevenir-los de manera efectiva.

A més, es va destacar el paper que juguen les noves tecnologies, les xarxes socials i els videojocs en línia, que faciliten l'aparició d’aquestes situacions. La digitalització ha transformat la manera de relacionar-se entre joves, afavorint situacions d'assetjament que abans potser eren més difícils de detectar. La xerrada va tancar amb una crida a la comunitat educativa i social per continuar treballant de manera conjunta en la creació de llocs segurs i de benestar per als nostres joves.

Què és l’assetjament escolar? La importància d’entendre a la víctima

L'assetjament escolar, també conegut com a bullying, és un comportament repetitiu i intencionat d'agressió o intimidació per part d'un o més estudiants cap a una altra persona dins de l'àmbit de l’escola, i que es produeix tant en l’horari lectiu com en l’extraescolar. A més, aquest fenomen s’està produint cada cop més a través de les xarxes socials i els mitjans digitals. Aquest comportament pot manifestar-se a través de maltractaments físics, verbals, psicològics o socials, com ara insults, amenaces, difamació, exclusió social o danys a les possessions.

Sovint, l’objectiu de l’assetjament és fer que la víctima se senti inferior, vulnerable o marginada, amb la intenció d'exercir poder sobre ella, generant conseqüències que poden ser molt greus per a la salut emocional i psicològica de la persona que ho pateix i que acostuma a repercutir també en el seu rendiment acadèmic.

Aquest tipus de violència no només es dona a l'escola, sinó que també pot perpetuar-se, malgrat que parlem d’infants i joves, a través de les xarxes socials i altres mitjans digitals. Per aquest motiu, és fonamental crear un entorn segur i respectuós dins de les aules, perquè els estudiants puguin desenvolupar-se plenament i sense por.

El paper dels centres educatius i de la comunitat en la intervenció en casos d’assetjament

Quan es troben casos d’assetjament escolar, és important seguir els protocols que, prèviament, s’han establert per actuar davant d’aquestes situacions. En aquest sentit, és fonamental la formació del professorat en tècniques de mediació i resolució de conflictes, així com de l’execució d’estratègies que fomentin un ambient segur i respectuós per a tot l’alumnat.

A la xerrada, els ponents van incidir en la importància de crear entorns de bon tracte i benestar a les escoles que cerquin el foment d’una cultura de solidaritat i empatia entre els estudiants.

En aquest sentit, fa palès que la intervenció en casos d'assetjament no pretén només diagnosticar qui té raó i qui no, sinó partir d’un enfocament restauratiu que s’ha de basar a entendre com se senten les persones implicades, ja que cada situació és única i requereix una atenció individualitzada, tenint en compte tant les necessitats de la víctima com les de l'agressor.

Però, en casos d’assetjament, la intervenció no ha de ser només interna, sinó que la resta d’actors implicats i que formen part de la comunitat educativa, tenen un paper fonamental per tal de donar una resposta coordinada i multidisciplinària que garanteixi una solució efectiva.

S’inicia l’elaboració del Pla Municipal contra l’Assetjament

L’Ajuntament de Caldes de Montbui ha engegat amb aquest acte la fase de diagnosi per a l’elaboració d’un Pla Municipal contra l’Assetjament, un document on es definiran les accions a fer en cas de produir-se alguna situació.

El Pla recollirà el resultat conjunt del treball entre els centres educatius, les associacions de famílies i les entitats educatives de la vila i contindrà els protocols, recursos i mesures d’avaluació i seguiment a realitzar, així com les indicacions per a la coordinació entre els diferents actors implicats.

Aquesta acció s’emmarca en l’eix núm. 1 del Pla d’Actuació Municipal 2023/2027 de l’Ajuntament de Caldes de Montbui. Més informació a www.caldesdemontbui.cat/pam.

Darrera actualització: 20.11.2025 | 14:21