El Ple de l'Ajuntament va aprovar per unanimitat una moció dels grups municipals d'ERC, CIU, PSC i d'ICV-EUIA contra l'IRPH i acorda posar a disposició de les famílies afectades un servei d'assessorament i ajuda.
Text de la Moció: L'IRPH ha estat un índex utilitzat per referenciar més de 1.500.000 d'hipoteques, però al 2009, la Unió Europea va considerar que aquests índex -controlats per la pròpia banca i teòricament vigilats per el Banc d'Espanya- eren sospitosos i fàcilment manipulables. Per aquest motiu, Europa va demanar que el govern espanyol els eliminés.
El tema dels índex de referència manipulables no ens ha d’estranyar donat que també hi ha hagut notícies envers la manipulació de l'Euribor i l'escàndol del Libor. La banca cerca el seu major benefici.
En un intent d'acatar les ordres europees, l'octubre de 2011 un Ordre del Ministeri contemplava eliminar els IRPH de les Caixes, Bancs i Ceca però no deia rés de l'IRPH Entitats.
I què passava amb les famílies que tenien subscrita la seva hipoteca l'IRPH Caixes o Bancs? En alguns casos, les mateixes escriptures notarials de la hipoteca especificaven que, en cas de la desaparició de l'índex, es passava a l'Euribor +1. Però aquests casos eren pràcticament mínims. La gran majoria varen seguir referenciats a un índex inexistent. Mentrestant l'Euribor baixava i anava abaratint les hipoteques de milers de famílies, moltes d'altres, amb IRPH, veien com pagaven -i ho segueixen fent- entre 300 i 400€ més d'hipoteca al mes, sense rebre cap explicació i a l'espera d'una solució des dels diferents governs. Una autèntica barbaritat en aquesta societat precària on vivim i un alt risc que ha dut a moltes famílies al desnonament.
El sistema hipotecari espanyol brilla per la seva poca transparència -facilitant així la manipulació de les dades reals- i és per això que no tenim un número exacte de famílies afectades que ja, hores d'ara, han perdut la seva llar, per la manca de negociació bancària a l'hora de reestructurar la hipoteca amb un interès més baix.
Gairebé tres anys després de pagar sota un índex no real i abusiu, les famílies afectades han trobat que, aquell Ordre del Ministeri s'ha convertit en la disposició addicional 15 d'una llei que no té rés a veure amb el tema (Llei d'emprenedors). S'ha aprovat referenciar totes les hipoteques, on el seu substitut desapareixia o no era vàlid a l'IRPH Entitats, en lloc de referenciar-se a l'Euribor +1. Donat que han deixat un IRPH manipulable, usurer i abusiu, més d'un milió de famílies han pagat de més a les entitats bancàries. En interessos extres, els bancs han guanyat aproximadament 13.000 milions d'euros. Queda clar que la normativa torna a estar redactada per la mateixa banca i que aquesta torna a guanyar i passar per sobre la ciutadania, com ja ha passat amb tantes lleis que s'han redactat contra la banca per pressió exterior (Europa) i per pressió social.
Aquesta darrera estafa de la banca es suma a la ja viscuda amb els desnonaments, les preferents i tantes altres coses.
Malgrat la sentència del Tribunal Suprem, ens trobem amb una nova clàusula sol encoberta. Un índex manipulable que es converteix en un autèntic frau, i que duu a gran part de les famílies afectades a quedar exposades a la pitjor de les cares de la crisi, donat que el cas de l'IRPH és, realment, una altra estafa.
Les persones afectades que, de forma individual, han intentat negociar amb les seves entitats bancàries s'han trobat, en nombrosos casos amb coaccions, mentides i tècniques agressives per intentar canviar l'índex, sempre de forma favorable per el banc. La situació no només descriu el comportament d'un índex abusiu sinó també d'un índex que fa, encara, més difícil l’accés a un bé de primera necessitat com és l'habitatge, encarint el seu preu mitjançant interessos que repercuteixen en quotes que estan per sobre la mitja i molt per sobre d'un lloguer, nova mostra de la mala praxis bancària. Aquest comportament requereix actuacions per part de l'administració que possibiliti l’accés a l'habitatge de tots aquells ciutadans que es veuen exclosos.
El passat 28 de setembre apareixia la notícia: un jutge de Collado Villalba (Madrid) va suspendre una execució hipotecària per considerar que l'índex de referència era una clàusula abusiva. Aquella hipoteca utilitzava l'IRPH.
Recentment un jutjat d'Almeria va sobreseure una execució hipotecària condemnant en costes al BBVA per considerar abusiu, entre d'altres clàusules, l'establiment de l'índex IRPH destacant que el banc hauria d'haver realitzat simulacions entre l'IRPH i l'Euribor per comprendre el seu cost. Per últim, una demanda interposada per els advocats de la plataforma Stop Desnonaments, el jutge va declarar nul, per abusiu, el tipus d'interès IRPH Caixes a una hipoteca de Kutxabank.
Per tots els motius exposats anteriorment, els grups municipals d’ERC, de CiU, del PSC i d’ICV-EUiA proposa l’adopció dels següents acords:
Primer: que el Ple es posicioni a favor de les famílies afectades i que insti a que el govern espanyol elimini immediatament i de forma definitiva l'IRPH Entitats i sobretot aplicar-lo de forma unilateral i obligada per aquelles hipoteques que no contemplaven un índex substitutiu vàlid davant la desaparició de l'IRPH Caixes i Bancs.
Segon: que els interessos abusius cobrats per les entitats financeres com a efecte de l'aplicació de qualsevol de les varietats d'IRPH siguin retornats als consumidors. Els afectats, a través de nombrosos estudis, hem demostrat que el procediment de càlcul dels índex coneguts com IRPH pateix d'importants carències i irregularitats, una de les més greus és la influència del comportament de la banca per el seu càlcul, que el converteix en un dels indicadors bancaris més alts sens cap explicació aparent i convincent i, en conseqüència no es pot considerar un índex vàlid per préstecs hipotecaris a interès variable.
Tercer: que aquest consistori posi a disposició de les famílies afectades un servei per a assessorar, ajudar i supervisar a totes les persones afectades que vulguin revisar aquesta clàusula, davant el risc de seguir aplicant tipus desproporcionats i abusius des de les entitats bancàries, tal com ha denunciat en repetides ocasions la Comissió Europea.
Quart: transmetre aquesta moció per el seu coneixement i adhesió a les Entitats Municipalistes, als diferents grups parlamentaris, a la Plataforma d'afectats per la Hipoteca i a les associacions de veïns del municipi.
Caldes de Montbui, 24 de juliol de 2014