Caldes aposta per la bona convivència

Dijous, 21 de gener de 2021 a les 13:55

El Punt de Mediació ha gestionat una norantena de casos al llarg de l’any 2020, confirmant al servei com una bona eina de resolució de conflictes

Isidre Pineda, alcalde

Àngeles Llive, regidora d'Igualtat, Feminisme i Polítiques LGTBI+, Nova Ciutadania, Salut, Participació Ciutadana i Voluntariat i Cooperació i Solidaritat

Eva Sala, mediadora municipal

Amb motiu de la celebració del Dia Europeu de la Mediació, l’Ajuntament de Caldes de Montbui fa un balanç de la gestió duta a terme pel Servei de Mediació. L’alcalde, Isidre Pineda, la regidora d'Igualtat, Feminisme i Polítiques LGTBI+, Nova Ciutadania, Salut, Participació Ciutadana i Voluntariat i Cooperació i Solidaritat, Àngeles Llive, i la mediadora municipal, Eva Sala, han explicat avui en roda de premsa les dades de mediació de l’any 2020.


Durant aquest últim any, el Punt de Mediació ha rebut 88 sol•licituds, 53 de directes i 35 derivades per altres serveis municipals relacionats amb conflictes veïnals, familiars, escolars, activitats econòmiques, associatius i de l’espai públic. La major part dels casos han iniciat un procés de diàleg constructiu i positiu en un espai confidencial i de confiança per arribar a acords parcials o totals. Més d’un 50% dels casos atesos han quedat solucionats mitjançant aquest procés, tot i que el sol fet que les persones o entitats implicades s’avinguin a fer mediació ja es considera un èxit.


Mitjançant tècniques de resolució de conflictes com la mediació, la facilitació i les pràctiques restauratives, s’ha treballat per prevenir o resoldre situacions, reforçant o restaurant les relacions de convivència entre persones. 


El Punt de Mediació també ha organitzat sessions de formació de Mediadors de Pati a l’Escola Montbui amb supervisió trimestral. 


Dia Europeu de la Mediació


La celebració del Dia Europeu de la Mediació coincideix amb l’aniversari de l’aprovació de la primera recomanació sobre mediació familiar per part del Consell d’Europa, la primera institució europea que va manifestar la necessitat d’instituir, promoure i reforçar la mediació com un procediment de resolució de conflictes.


Què és la mediació?


La mediació és una forma alternativa i positiva de gestionar el conflicte a través del diàleg. Si els conflictes s’afronten de forma constructiva, suposen una oportunitat de canvi i creixement cap a una millor convivència. 


La mediació ha de ser voluntària i confidencial. El mediador és un professional neutral i imparcial que ni jutja, ni dona la seva opinió, ni la solució del problema. Intervé per ajudar a les parts a que trobin conjuntament la solució.


El Punt de Mediació


El Servei de Mediació de l’Ajuntament de Caldes de Montbui, anomenat  Punt de Mediació, es va posar en funcionament a finals del mes de gener de 2015 amb la finalitat d’oferir una nova eina per a la gestió positiva de conflictes que puguin sorgir en l’àmbit de la ciutadania, així com per treballar en relació a la cultura de la pau i el diàleg. 


La creació del Punt de Mediació va comptar amb el suport de la Diputació de Barcelona que continua participant en el manteniment del servei mitjançant una subvenció anual, amb l’aportació de materials de difusió i publicació (díptics, materials audiovisuals, etc), amb un conjunt d’instruments  per a l’avaluació i millora del servei i amb una línia directe i permanent d’assessorament.


La implantació del servei va venir donada per la línia d’actuació de l’Ajuntament de Caldes de Montbui de promoure estratègies i estructures per generar valors de civisme, de responsabilitat social i de respecte pel que és individual i col•lectiu. 
L’objectiu del servei és afavorir la millora de la convivència ciutadana i la qualitat de vida al municipi oferint un espai per potenciar l’entesa i el diàleg, treballant en la responsabilització a través de la participació de la ciutadania en l’anàlisi i gestió dels conflictes que li afecten, fomentar la integració de la diversitat social i la cultura de la pau i oferir espais per facilitar la reparació del dany i la restauració de les relacions malmeses.


Es tracta d’un servei gratuït, dirigit a persones, grups o entitats de Caldes que es troben implicades en conflictes de l’entorn personal o comunitari. 


Horari del servei: Dilluns de 8.00 h a 14.00 h i de 15.00 h a 19.00 h / Dimarts de 15.00 h a 19.00 h / Divendres de 9.00 h a 15.00 h. 


És necessari sol•licitar cita prèvia a l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania de l’Ajuntament trucant al telèfon 93 865 56 56 o enviant un correu electrònic a mediacio@caldesdemontbui.cat.

 

Darrera actualització: 21.01.2021 | 16:00