L'Ajuntament reclama un traçat del 4rt Cinturó més auster i de menys impacte ambiental. També demana al Ministeri de Foment el traspàs de competències a favor de la Generalitat
Les al•legacions al projecte del Ministeri de Foment sobre el traçat del 4rt Cinturó, aprovat provisionalment el passat juliol, han estat aprovades per la unanimitat del Ple de l'Ajuntament de Caldes de Montbui.
El document que ha aprovat el consistori divideix les al•legacions en tres grans blocs: qüestions formals i de procediment, aspectes sobre la traça general de tota la infraestructura i aspectes sobre el traçat que afecta estrictament al terme municipal.
En línies generals, l'Ajuntament demana que s'extremin les mesures correctores de l'impacte ambiental, una major preservació de l'entorn i un major compromís envers la connexió col•lectiva i ferroviària entre els municipis de l'entorn i l'aprofitament dels actuals eixos viaris. A més, es demana que les competències de la nova infraestructura recaiguin sobre la Generalitat.
Respecte el traçat que afecta el municipi de Caldes, es fa referència amb especial èmfasi a la necessitat de corregir la proposta per tal de preservar el Bosc Gran, la Riera de Caldes i altres zones d'interès ambiental per a la vila i el seu entorn.
També reclamen una nova solució a la nova rotonda projectada a la C-59 per no saturar d'aquesta via i que, en traslladar-se el 4rt Cinturó en direcció Palau-solità i Plegamans, Caldes pugui recuperar la reserva feta fins ara i poder així destinar-la a usos municipals. D'altra banda, el Ple també ha aprovat presentar al•legacions al Pla d'Ordenació Urbanística Municipal (POUM) de Lliçà d'Amunt perquè la reserva viària del futur 4rt Cinturó no coincideix amb la reserva viària aprovada pel Ministeri de Foment. La reserva dibuixada al POUM del municipi veí suposaria l'afectació de terrenys situats al sud de Caldes i qualificats com a sòl urbà, no urbanitzable i no afectat per cap sistema de comunicacions de la xarxa viària territorial.
Detall de les al•legacions a la proposta de 4rt Cinturó aprovada per Foment a) Que es cedeixi la titularitat de les reserves a la Generalitat: el projecte té una funció regional metropolitana i hauria de tenir també una funció comarcal, per la qual cosa no té sentit la titularitat estatal de la via.
b) Que, per evitar obrir nous corredors per zones agrofoestals d'interès social i mediambiental que fins avui es mantenen en un relatiu bon estat, s'aprofiti al màxim i es millorin els corredors viaris ja existents.
c) Cal que l'"Estudio Informativo" tingui en compte i analitzi en profunditat totes les alternatives de traçat per a aquesta infraestructura proposades en el Pla Territorial de la Regió Metropolitana de Barcelona, aprovat en data de 20 d'abril de 2010 (DOGC núm. 5627 - 12/05/2010).
d) Que es doni prioritat i s'inverteixi en la xarxa de mobilitat col•lectiva, en la reducció dels punts negres en la xarxa de carreteres, en millorar la xarxa de carreteres secundàries, i en dotar el corredor mediterrani d'una línia ferroviària de transport de mercaderies de llarg recorregut.
e) Cal reiniciar el procediment d'avaluació ambiental ja que no s'adequa a la normativa ambiental vigent.
f) Cal que s'implementin les mesures correctores del impacte ambiental en tot el traçat.
g) Cal recuperar la solució de fals túnel en la zona del Bosc Gran, per quan suposa trams amb una excavació de fins a 23,50 m de fons i uns 95,00 m d'amplària i no es garanteix la continuïtat biològica en aquest espai.
h) Cal minimitzar la barrera visual, especialment en sentit nord, d'un tram d'uns 600 m. que podria suposar els terraplenats i viaductes generats entre els PK 15+400 i PK 16+000 coincident amb el pas elevat damunt la Riera i la C-59. Es tracta de terraplenats entre 9,00 m i 14,00 m d'alçada. S'ha d'aportar una nova solució a la intersecció de l'"Autovía Orbital" amb la carretera C-59 i la Riera.
i) Cal afegir als trams de Torre Marimon, i tram del Bosc Gran, la preservació dels itineraris socials, camins i passos de fauna existents actualment i tota la zona de Palaudàries (terme de Lliçà d'Amunt) però molt proper a Can Valls i Can Maspons.
j) Cal garantir la continuïtat del camí actualentre la urbanització de Can Valls (Caldes de Montbui) i la urbanització de Can Falguera (Palau-solità i Plegamans).
k) Cal respectar el traçat antic de la Riera de Caldes. La solució proposada terraplena el punt on existia l'antic meandre. Per qüestions de seguretat de la mateixa "Autovía Orbital" i per ajudar a recuperar la dinàmica natural de la Riera en casos d'inundacions, s'ha de preveure l'allargament del tram de pont de l'"Autovía" sobre la Riera fins un cop superat el tram del meandre.
l) Cal buscar una nova solució a la nova rotonda projectada a la C-59 atès que pot agreujar el problema de saturació d'aquesta via.
m) Cal tenir en compte les afectacions de la canonada de gas en alta pressió que discorre sensiblement paral•lela a la traça proposada i la pròpia depuradora de Caldes i les seves potencials ampliacions.
n) Cal recuperar la reserva viària que afect
a al nostre planejament i posar-la a disposició del municipi.