Una vintena d’alumnes dels instituts de Caldes han evitat abandonar prematurament l’educació gràcies al projecte EDINS

Dimecres, 6 d'octubre de 2021 a les 00:00

La tercera edició del Projecte EDINS d’assesorament, orientació i acompanyament, ha aconseguit que una vintena d’alumnes amb risc d’exclusió hagi optat per continuar els estudis obligatoris

El projecte socioeducatiu EDINS ha permès que 21 joves d’entre 15 i 18 anys amb risc d’exclusió i d’abandonament escolar dels tres instituts de Caldes de Montbui i de l’escola d’adults hagin pogut reencaminar la seva trajectòria educativa i personal. Aquest és un dels principals objectius assolits per part dels responsables d’aquesta iniciativa, però també destaca el fet que aquesta tercera edició ha servit per ampliar els coneixements de la realitat del mercat de treball i del sistema educatiu a través d’accions com la mentoria.

L’Edins és un projecte socioeducatiu que es va iniciar a mitjans del gener del 2019 i que té com a finalitat millorar l’èxit escolar dels participants i facilitar la transició educativa dels alumnes amb dificultats d’aprenentatge i risc d’abandonament escolar prematur. El curs 2020-21 el projecte EDINS ha aportat una atenció socioeducativa individualitzada a 25 a joves d’entre 15 i 18 anys. D’aquests, 21 van finalitzar amb èxit el programa. Pel desenvolupament d’aquest projecte municipal l’Ajuntament treballa amb la Fundació Main, entitat especialitzada en el desenvolupament de projectes d’intervenció socioeducativa amb joves en risc d’abandonament escolar prematur.

La pandèmia també ha afectat directament el desenvolupament del programa. En concret, ha impedit que es puguin dur a terme totes les sessions en grup que estaven programades, així com també ha fet impossible que s’hagin realitzat algunes de les conferències i sessions d’assessorament que estaven previstes. Però, paral·lelament, les restriccions imposades per la pandèmia ha permès potenciar les trobades individuals dels educadors socials amb cada un dels integrants del programa. En aquestes sessions, s’han treballat aspectes com l’autoestima, la gestió emocional, els valors i les habilitats socials, així com també s’ha pogut fer un a orientació acadèmica individualitzada. Per altra banda, les sessions conjuntes que s’han pogut fer amb tots els estudiants participants en el projecte han servit per treballar qüestions com l’empatia, la gestió de la pressió social o donar eines per entrar al món laboral i per fomentar l’emprenedoria.

El programa EDINS del curs 2021-22 començarà la setmana vinent. Prèviament, s’han començat a fer les reunions de coordinació amb els centres i les trobades amb les famílies dels 20 joves que participaran en aquesta nova edició.

El Projecte EDINS, un abordatge multidisciplinar contra l’abandonament escolar

EDINS és un projecte socioeducatiu d’assessorament, orientació i acompanyament dels alumnes del segon cicle de l’ESO amb dificultats d’aprenentatge dels instituts de Caldes de Montbui (INS Manolo Hugué, INS Pic del Vent i l’Escola Pia) i a alumnes de l’Escola d’Adults. L’objectiu és millorar l’èxit escolar i facilitar la transició educativa dels alumnes amb dificultats d’aprenentatge i risc d’abandonament escolar prematur. Tot plegat, amb la intervenció de l’educador social dins de l’horari lectiu com a figura complementària de l’equip docent del centre. D’aquesta manera, es pot dur a terme un abordatge multidisciplinari que facilita que els alumnes que formen part del programa puguin assolir l’èxit escolar en l’etapa obligatòria i tinguin més possibilitats de continuar l’itinerari educatiu o entrar en el laboral amb més garanties.

El projecte EDINS proporciona recursos i estratègies conductuals, emocionals i cognitives per fer front a les inseguretats i la desmotivació.

El perfil d’alumnes que formen part del programa són joves en situacions prèvies d’abandonament escolar, alt percentatge d’absentisme, conflictes a les aules, desafecció per l’entorn escolar i, en alguns casos, també una elevada taxa de consum de substàncies.

Darrera actualització: 07.10.2021 | 10:24