Balanç del 1r any de la COVID-19 a Caldes de Montbui
4.180 tràmits telemàtics, 93.551€ d’ajuts d’urgència social, 4.916 hores de Servei d’Assistència a Domicili i 395 insercions laborals són alguns dels números que ens deixa el 1r any de Covid-19
L’alcalde Isidre Pineda fa balanç sobre com l’Ajuntament ha reaccionat i s’ha transformat en aquest any per donar resposta al canvi absolut en les prioritats i les necessitats del municipi i la seva gent
Declaració institucional de l'alcalde Isidre Pineda
L’esclat de la pandèmia va suposar l’anul·lació dràstica de la vida social i cultural, i tot un canvi en la manera de fer i d’oferir els serveis. Uns canvis que, com el teletreball, el comerç on-line o la tramitació en línia, han arribat per quedar-se.
Coincidint amb el primer any de l’arribada de la pandèmia a Caldes, l’Ajuntament ha fet aquest dilluns un acte institucional per recordar les víctimes que s’ha cobrat l’any de pandèmia a Catalunya, per explicar - amb dades a la mà - quina ha estat la reacció municipal davant el nou escenari i per avançar l’aposta de futur del govern municipal per sortir de la crisi.
L’anul·lació del Mercat de l’Olla va marcar l’inici de la pandèmia a Caldes
La fira del Mercat de l’Olla i la Caldera que s’havia de celebrar a Caldes el cap de setmana del 14 i 15 de març del 2020 va ser el primer gran acte que es va suspendre al municipi a causa de la Covid-19. De fet, el 14 de març el govern central declarava ja l’estat d’alarma a tot el territori. A partir d’aquí vindria tot un reguitzell d’anulacions vinculades als diferents estadis de confinament que al llarg d’aquest any hem anat vivint i durant el qual els diferents equipaments i serveis municipals han anat generant iniciatives, accions i serveis per mantenir l’activitat municipal i la prestació dels serveis, adequant-ho sempre a les necessitats de cada moment.
Aquell mateix cap de setmana del Mercat, i com a actes paral·lels, hi havia prevista la inauguració d’una exposició sobre els presos polítics a Thermalia, un concert de l’Orquestra Municipal a Can Rius i una representació musicada de la Llegenda d’en Serrallonga a càrrec dels alumnes de violoncel de l’EMM Joan Valls en col·laboració amb l’escola de música de Vic.
Tot va quedar anul·lat. La vida social es va estroncar.
Després del xoc inicial, els diferents equipaments i departaments municipals van anar reinventant formules i maneres de continuar oferint els serveis. L’activitat municipal havia de continuar i reprendre els lligams amb la ciutadania que, de sobte, s’havia quedat confinada i incomunicada. Tothom va anar trobant el seu camí per a reconnectar-se: els diferents departaments de l’Ajuntament, el Museu Thermalia, l’Escola de Música, el Taller d’Art, l’Escola d’Adults, la Biblioteca, els serveis esportius municipals, etc...
Algunes de les primeres accions sorgides del confinament
Així, aquell mateix mes de març, l’EMM va engegar el projecte “Música des dels Balcons” que va durar 2 mesos i en el que cada dilluns hi participaven una vintena de persones enviant els seus videos. Així, cada dilluns a la tarda, Caldes emanava música a partir d’una cançó que la gent es preparava, interpretava i cantava. Unint les veus, la ciutadania de Caldes se sentia unida. Després van venir d’altres iniciatives com la del Museu a Casa de Thermalia que explicava a través de les xarxes Socials els diferents racons i espais del poble, en un intent d’acostar el Museu a la ciutadania, ja que aquesta no podia anar al Museu.
Altres iniciatives van ser la de les imatges des dels balcons que també va promoure Thermalia, o els concerts i sessions on-line que va organitzar l’Escola de Música.
Mica en mica, els actes i les activitats que s’havien de continuar anul·lant anaven trobant formats alternatius, anaven millorant la seva presencia a través de les xarxes. Fins i tot, el brou de l’emblemàtica Fira de Nadal va trobar la manera de continuar arribant a la gent, a través de la venda del caldo embotellat.
Continuació de projectes essencials, malgrat la pandèmia
Tot i la pandèmia, l’Ajuntament ha mantingut els dos processos de participació cabdals: el d’habitatge jove i el d’acció climàtica. I s’ha posat en marxa un dels projectes de futur més necessaris per al compliment del compromisos energètics municipals: l’Oficina d’Acció Climàtica. I també ha mantingut els processos de participació i les activitats juvenils adaptant-les sempre als formats permesos segons la fase de pandèmia en que ens trobàvem.
Ara, al cap d’un any d’aquella estroncada, sembla que, amb l’arribada de la vacuna i tot llepant-nos les ferides, podem començar a albirar el final del túnel.
Balanç del primer any de pandèmia
Des del minut zero, l’aparell municipal es va mobilitzar i desplegar per continuar arribant a tota la gent necessitada i usuària dels diferents serveis municipals, sobretot dels serveis socials. I
pel que fa a la política, els plens es van començar a fer virtuals.
En 48 h, el departament TIC va habilitar 80 llocs de teletreball que ens van permetre donar resposta als serveis essencials en els dies més crítics de l’estat d’alarma. Avui, el 100% dels serveis, salvant serveis que han de ser forçosament presencials, estan preparats per treballar a distància, com l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania (OAC) o l’OMIC, entre d’altres.
També l’Ajuntament va donar suport logístic a les escoles calderines per acabar el curs 2019/20 fent diferents intervencions d’urgència, com connectar a 127 famílies i repartir 41 lots de materials escolar bàsic durant el confinament domiciliari. El suport municipal ha continuat per tal de poder iniciar el curs 20/21 en condicions de seguretat.
De fet, infants, joves i persones vulnerables són les més necessitades d’atenció i per això els serveis socials i els d’atenció a les persones van ser els més mobilitzats des del primer moment, vetllant per que les persones usuàries de serveis com el Rebost Solidari, la Teleassistència, el Servei d’Atenció a Domicili (SAD), el Servei d’Assessoria Jurídica per a dones, o el Servei d’Acollida i inclusió ciutadana no quedessin desateses amb el confinament. També durant aquest període, la regidoria d’Igualtat, Feminisme i Polítiques LGTBI+ ha creat el SAI, un nou Servei d’Atenció Integral LGTBIQ+.
Pla de futur per sortir de la crisi
Un cop parat el cop, ara toca posar en marxa un pla per fer que Caldes de Montbui surti de la crisi sense deixar ni una sola persona enrere. Un pla, en el que ja treballen els diferents serveis municipals, i que gira al voltant dels següents eixos anunciats pel govern en la compareixença feta aquest matí:
-
Establir mesures i garanties de cohesió social i evitar la cronificació social
-
Tirar endavant polítiques del segle XXI en matèria d’acció climàtica, feminisme i igualtat, habitatge, educació, cultura, inclusió social i noves formes d’entendre l’urbanisme com un element transformador i cohesionador.
-
Dissenyar accions de recuperació econòmica basades en la detecció i posada en valor de les riqueses patrimonials, naturals, econòmiques i socials de Caldes de Montbui
-
Impulsar la inversió pública com un motor per a la incentivació econòmica del territori i la promoció de llocs de treball Les administracions han d’assumir la despesa com una responsabilitat col·lectiva, sense aturar l’economia local i sense contemplar les retallades com una opció i tornar a caure en els errors de la darrera crisi econòmica.
-
Invertir en cultura i en la recuperació de la vida de poble i de l’activitat social, artística i cultural que defineix el nostre municipi, amb el compromís i l’obligació de reinventar-nos per no perdre tot el que aquesta vila ha construït durant segles..