Nou funcionament del servei de ginecologia a Caldes de Montbui

Dimecres, 18 de juliol de 2007 a les 18:53

A partir d'ara les llevadores s'encarregaran de les revisions i la ginecòloga del tractament de patologies

 

El funcionament del servei de ginecologia de Caldes de Montbui s'adapta al model que el Servei Català de la Salut va començar a implementar a Catalunya i que ja funciona des de fa més d'un any a Granollers.

 

Caldes de Montbui és l'única població del Vallès Oriental que té ginecologia al Centre d'Atenció Primària. Fins fa unes setmanes, el servei ha estat a punt de desaparèixer per falta de professionals disposats a ocupar la plaça, que ha quedat vacant després del trasllat voluntari d'una ginecòloga i de la baixa indefinida de l'altra.

 

Finalment, els responsables del Programa d'Atenció a la Salut, Xexualitat i Reproducció de la dona (PASSIR) del Servei Català de la Salut a Granollers han trobat una persona substituta, la doctora Maria Càceres, que atendrà el servei de ginecologia a Caldes els matins de dimarts i dijous. De cara a la tardor, si la disponibilitat de la ginecòloga ho permet, s'ampliaran les hores de consulta. El servei el completaran les dues llevadores, l'Elena Pérez i la Conxi de la Fuente.

 

L'atenció ginecològica a la dona seguirà un procediment diferent a l'establert fins ara que permetrà a la metgessa dedicar-se al seguiment i tractament de patologies i reservarà a les llevadores la funció de fer les revisions rutinàries que inclouen la citologia i l'exploració mamària.

 

Per aquest motiu, les dones no hauran de demanar hora a la ginecòloga, com es feia fins ara. Seran derivades a la consulta en cas que el metge de capçalera o la llevadora detectin una patologia.

Amb aquest nou funcionament, s'allibera a la ginecòloga de molta tensió assistencial i se li permet dedicar-se al tractament mèdic que cap altre especialista pot fer.


Les revisions, cada tres anys
Les revisions ginecològiques es fan principalment per poder detectar a temps el càncer de mama (amb l'exploració mamària) i el càncer de pèrvix (amb la citologia). Les estadístiques mostren que aquesta patologia del coll uterí de la dona evoluciona de manera molt lenta, la qual cosa fa innecessàries les revisions anuals en una persona sana.

 

Per aquest motiu, la tendència general a Catalunya és establir revisions periòdiques a les dones cada tres anys, sempre i quan no mostrin situacions de risc o patologies per a les quals els professionals sol•licitaran el seguiment adequat.

 

Aquest nou model de funcionament té avantatges sobre l'atenció a la dona. En ser les llevadores les encarregades de fer les revisions i, per tant, comptar amb més personals que se n'encarrega, els centres de salut poden fer la tasca de conscienciació, animar a les usuàries a fer-se les revisions i donar una resposta ràpida a les sol•licituds.

 

A més, la dona que assisteix a una revisió de la llevadora, aprèn a fer-se l'exploració mamària de manera autònoma, una de les eines preventives més importants contra el càncer de mama.

 

Presentació del nou model a Caldes
Per tal d'explicar a la població el nou funcionament del servei de ginecologia del municipi i tranquil•litzar la ciutadania sobre el temor de perdre'l, el Servei Català de la Salut va oferir una xerrada el dimarts 17 de juliol, a la Sala de Plens de l'Ajuntament.

 

La xerrada va anar a càrrec de la persona que ha aconseguit restablir el servei local, Dolors Guix, coordinadora del PASSIR a Granollers. Dolors va estar acompanyada de M. Luz Talavera, adjunta del CAP Dr. Mirambell de Caldes, i de la regidora de Benestar Social, Montserrat Grau.

 

Les dues professionals van explicar als assistents que el nou model ha donat molt bons resultats en la resta de territoris on s'ha posat en marxa, el més proper Granollers.

 

L'Ajuntament, per la seva banda, ha rebut amb satisfacció la proposta després d'haver temut per la pèrdua del servei de ginecologia a Caldes. Amb tot, farà un seguiment del nou model per tal de traslladar al Servei Català de la Salut qualsevol incidència de funcionament general. Les dues administracions, Ajuntament i Generalitat, coincideixen en què la prioritat és mantenir la qualitat dels serveis de la ciutadania.

 

Darrera actualització: 05.03.2013 | 11:21