Una vintena d’alumnes de 5è i 6è participen al Consell d’Infants

Divendres, 17 de gener de 2020 a les 00:00

Els consellers i conselleres del curs 2019-2020 s'estrenen en la primera trobada del 10è Consell d'Infants de Caldes en el que també hi participen els consellers calderins del CNIAC

Es tracta del10è mandat del Consell d'Infants de Caldes de Montbui, un òrgan a través del qual l’alumnat pot expressar els seus desitjos, demandes, propostes i projectes o la seva visió crítica per tal de fer un poble millor per a qualsevol col·lectiu de persones que viu a Caldes de Montbui. La primera sessió del Consell d’Infants d’aquests curs s’ha fet aquest dimecres 15 de gener i a partir d’ara es farà una trobada mensual fins el proper mes de maig en que es celebrarà l’Audiència Pública, una sessió que te lloc a la Sala de Plens i on els consellers i conselleres ocupen les cadires que els regidors i regidores de l’Ajuntament ocupen durant la celebració dels plens municipals.

Aquest desè Consell d’Infants està constituït per 19 alumnes (8 nenes i 11 nens) de 5è i 6è de primària de totes les escoles de Caldes. Els consellers i conselleres són escollides pel conjunt de l’alumnat de cada classe: El Calderí (4), El Farell (4), l’Escola Montbui (5) i l’Escola Pia (6). També venen a les sessions d’aquest any del consell els consellers calderins del Consell Nacional de la Infància i l’Adolescència de Catalunya, el CNIAC, Laia Farràs i Ronny Daniel Cevallos, per tal que els dos consells de participació infantil, el local i el nacional, estiguin en contacte permanent.

En la primera trobada, els consellers i conselleres han rebut la benvinguda de l’alcalde Isidre Pineda i de la regidora de Participació Ciutadana i Voluntariat Ángeles Llive, que els han encoratjat en la feina que han de fer al llarg dels propers mesos. Després, de la mà de la tècnica de Participació Ciutadana Begonya Ruiz, i amb l’ajuda del dinamitzador Ferran Puertas, els nens i nenes han participat en dinàmiques per tal d’establir un primer contacte i anar-se coneixent.

Ángeles Llive, regidora de Participació Ciutadana i Voluntariat

Besu Ortiz, conseller del Consell d'Infants 

Laia Hernaiz, consellera del Consell d'Infants

En la primera activitat del Consell d’aquest curs, els infants hauran de presentar propostes de millora per fer de Caldes un poble millor per a qualsevol col·lectiu de persones que viu al municipi. Per això, en aquesta primera sessió ja celebrada s’ha proposat que les conselleres i els consellers traslladin aquesta pregunta a les seves classes i proposin un o dos temes de treball, així com que expliquin quina ha estat la motivació per triar-los.

Cada consellera i conseller representant haurà d’enviar a l’Ajuntament el resultat del debat fet a la classe, per tal que hi hagi una validació tècnica i es faci el retorn sobre quin tema es podria treballar en aquest consell. El criteri per seleccionar un tema o un altre proposat pels infants serà buscar-ne un en el que ells en siguin els protagonistes i puguin organitzar, gestionar i veure’n el resultat durant el seu mandat.

La darrera sessió acabarà amb la celebració de l’Audiència Pública, la sessió on els consellers comparteixen la feina feta amb la ciutadania i amb els representants electes de Caldes de Montbui.

Projectes treballats durant els 10 anys del consell

Durant aquests deu anys de vida del Consell d’Infants, aquest òrgan ha treballat diferents temes com la mobilitat sostenible, el manteniment de parcs i places, l’apadrinament d’un parc, la creació d'una geocerca, el creació del logo del Consell d’Infants, la targeta infantil per comprar coses de Caldes, el PEC (Projecte Educatiu de Caldes) i un llarg etcètera.

Així, en el primer Consell d’Infants, corresponent al curs 2010-2011, i a proposta de la regidoria de Cultura, el Consell va escollir l'espectacle de Màgia Moments Màgics per inaugurar la nit de la Festa Major, i el dia de l'espectacle, els consellers i conselleres que ho van voler, van poder presentar l'espectacle de màgia a l'envelat.També en aquest primer consell, i a proposta de la Xarxa de Projectes de Participació Infantil de la Diputació de Barcelona, els consellers i conselleres van participar a les jornades organitzades per l’ONG Save The Children sobre les diferents experiències de participació infantil i juvenil, tant de Catalunya com d'altres parts del món.

En el segon consell, corresponent al curs 2010/2011, els consellers i conselleres van treballar el tema de la mobilitat sostenible, que va ser una de les propostes del consell anterior. I ho van fer en col·laboració de l'entitat Pas a Pas, associació pels drets dels vianants de Caldes de Montbui, delegació de Catalunya Camina.

El tercer consell (curs 2012-2013), va rebre la proposta del consell anterior de treballar en millores de l’espai públic calderí, especialment de parcs, places i racons d’esbarjo del municipi. I així ho van fer.

El quart consell (curs 2013-2014), i a proposta de l’Ajuntament, va treballar per crear un logo del Consell d’Infants i va proposar fer un concurs per rebre propostes i triar-lo. Aquest quart consell també va treballar amb una proposta de geocerca per donar a conèixer Caldes als turistes, una proposta feta pel consell anterior.

En el consell del curs 2014-2015, i a proposta de l’Ajuntament, els consellers i conselleres van treballar en el Pla Estratègic Municipal que es va endegar al municipi, però aportant la seva visió d’infants (Pla Estratègic amb ulls d’infant). Durant aquest curs, i a proposta del propi consell, els participants també van treballar en l’elaboració d’una targeta infantil per comprar coses només de Caldes

En el següent consell (curs 2015-2016), i a proposta del mateix òrgan, els joves van fer una valoració de la targeta infantil creada pel consell anterior i van fer un qüestionari de valoració per veure què calia millorar. També van organitzar una Jornada Lúdica i esportiva sota el nom Comparteix la teva felicitat

En el consell del curs 2016-2017, i a proposta de l’Ajuntament, els consellers i conselleres van treballar i col·laborar en la posada en marxa del Projecte Educatiu de Caldes (PEC), un procés participatiu perquè les persones de Caldes opinin i facin propostes sobre com es vol que sigui Caldes com a poble educador.

En el consell del curs 2017-2018, el consell va recollir la proposta de les escoles de primària de Caldes d’apadrinament de parcs del poble, i va treballar amb aquesta idea perquè cada escola de Caldes de Montbui apadrinés un parc del municipi perquè prosperés com espai públic cuidat pel gaudi de tothom.

L’any següent, el Consell d’Infants del Curs 2018-2019, va decidir i treballar en un recapte solidari per a la Protectora d’Animals de Caldes, i en una altra proposta de presentació d’instàncies, correus, i cartes a l’Ajuntament per expressar l’opinió i propostes per fer de Caldes un poble millor.

Aquest curs, en la darrera edició del Consell d’Infants, que acaba de començar les seves sessions, els consellers i conselleres han de portar la consulta a les escoles de Caldes sobre quin tema els agradaria que es treballés durant aquest curs i encarar el repte. Segur que ho fan genial!!

 

 

 

 

Darrera actualització: 17.01.2020 | 08:37