L'atenció als joves des de l'espai públic

Dijous, 27 de juny de 2013 a les 10:00

A través de la figura d’una educadora de carrer i amb el finançament del SOC i el Fons Social Europeu, l’Ajuntament clou un projecte d’educació de carrer adreçat a joves i adolescents

Aquest projecte d’intervenció preventiva i socioeducativa juvenil en el carrer ha estat dut a terme des del passat gener fins ara, gràcies a la contractació d’una educadora de carrer i als fons rebuts del Servei d’Ocupació de Catalunya (en el marc del programa Treball als Barris) i del Fons Social Europeu. Els resultats van ser presentats en roda de premsa a càrrec de Montserrat Grau, regidora de Joventut, i Isidre Pineda, regidor d’Acció Social. Els regidors van triar la pista d’skate del barri Bugarai per fer aquesta roda de premsa per tal de presentar també una de les accions que s’han concretat durant el procés d’acostament als joves calderins: l’organització d’un torneig d’scooter, el dissabte 29 de juny, a les 18 h, a la pista d’skate.

Acció preventiva i educativa
En el projecte han intervingut de manera coordinada les regidories de Joventut i d’Acció Social, encarregades de facilitar les eines i recollir els resultats relacionats amb aquest treball de camp que s’adreça a adolescents i joves calderins.

El projecte d’educació de carrer és un projecte d’intervenció preventiva i educativa que, a través de l’acompanyament, ha permès detectar necessitats de joves i adolescents del municipi. L’acompanyament es basa en crear un vincle educatiu amb ells en parcs, places i carrers. Un dels principals objectius ha estat acompanyar als joves en el seu procés de socialització i d’integració social per tal concretar accions socioeducatives i avaluar-ne els resultats.

La feina de l’educadora de carrer ha consistit en prevenir situacions de risc, afavorir el desenvolupament de competències personals i relacionals dels joves, donar-los suport en el procés de construcció del seu projecte de vida, acostar-los i ajudar-los a explotar al màxim els recursos municipals.

Algunes accions que s’han concretat són la redacció d’un estudi sobre les necessitats juvenils en medi obert, la detecció d’espais de trobada dels joves, el treball directe des dels patis dels centres educatius de secundària i un treball educatiu i preventiu amb grups específics i necessitats específiques detectades.

Principals beneficis aportats pel projecte
El treball de l’educadora de carrer ha permès l’establiment de vincles entre els serveis i recursos municipals i els joves de Caldes de Montbui. El resultat d’aquesta comunicació amb el jove, feta des dels espais públics on es relaciona, ha permès fer una detecció acurada de les seves necessitats i del seu coneixement de les eines amb les quals pot comptar amb l’acompanyament en les transicions per al seu desenvolupament personal, acadèmic i laboral. En paral•lel, ha permès als serveis socials i de joventut de l’Ajuntament revisar les accions que adreça als joves per tal d’ajustar la resposta municipal a les verdaderes necessitats de la joventut local.

En aquest sentit: s’ha ofert atenció a una sèrie de joves que mai haguessin sol•licitat la prestació d’un servei municipal; s’han pogut detectar situacions de risc associades a problemàtiques específiques que viuen els joves; s’ha pogut actuar sobre conductes de risc associades a les relacions afectives; s’han corregit conductes puntuals d’agressivitat; i s’ha pogut actuar sobre casos en risc d’exclusió social de joves no estan connectats a cap servei o recurs municipal.

Una diagnosi prèvia
Aquest projecte és una continuació i una fase d’execució d’accions posterior a l’estudi de la població adolescent i jove de Caldes de Montbui realitzat entre els mesos de gener i març, a càrrec de dos professionals amb molta experiència en l’àmbit de l’educació de carrer.

En aquest estudi es va fer una primera definició de necessitats entre la població jove relacionades amb la salut, les habilitats socioemocionals, la construcció d’un projecte de vida i els aspectes relacionals (entre iguals i respecte els adults).

Aquest primer estudi va fixar les bases de la coordinació entre departaments municipals que intervenen en l’espai social dels joves i es va convertir en una guia per a adaptar les accions i polítiques adreçades a joves.

 

Darrera actualització: 27.06.2013 | 10:05

Imatges