El pati i el menjador també són espais educadors

Dimarts, 26 de novembre de 2019 a les 00:00

Una quarentena de persones participen a la Jornada de Patis impulsada pel grup Escola del PEC celebrada aquest dissabte i que va posar el focus en l'espai temps de l'esbarjo del pati

Des de l’escoles bressol fins a l’institut, l’alumnat passa moltes hores al pati del centre educatiu. Si sumem les estones de pati de tot un curs podem concloure que els alumnes passen uns quatre dies i mig de pati cada curs, un temps que augmenta considerablement si l’alumne es queda a dinar al centre. Posar en valor aquest espai-temps, repensar-lo i dissenyar-lo tenint en compte que també es tracta d’un espai educador és el repte que va formular el grup-àmbit Escola del Projecte Educatiu de Caldes, el PEC, i que aquest dissabte va presentar la feina feta i les propostes recollides al llarg de la seva recerca tant a Caldes com a fora.

Aquesta jornada, que és la concreció de l’acció prioritzada al II Fòrum d’Educació “ Vetllar per la formació dels professionals i les famílies sobre l’educació en valors i l’atenció a la diversitat”, té com a objectius treballar la diversitat, els valors i reduir la conflictivitat dels patis.

Amb un format dinàmic, amè i ple de contingut, el grup impulsor de l’àmbit Escola del PEC va conduir una jornada que va començar amb la presentació d’alguns exemples que recull el projecte,”El pati dels meus somnis” com l’escola Tiana de la Riba de Ripollet i la Drassanes de Barcelona, per continuar amb la presentació de diferents espais destacats de cada un dels centres educatius de Caldes.

La primera part de la jornada es va tancar amb la xerrada “Repensem els espais exteriors”, de la parella de mestres jubilats Carme Cols i Pitu Fernández, autors del blog El nou Safareig (www.elnousafareig.org) que van recordar que “els patis són portes obertes al món” i que representen un espai de socialització pels infants i joves. Cols i Fernández conceben el pati com “un escenari que s’ha d’anar vestint” i van parlar dels elements que ha de tenir aquest espai en el que la natura - segons ells -hi resulta imprescindible: “La natura ens uneix a tots. És un element integrador”. Fernandez va recordar l’oportunitat d’aquest moment en què precisament s’està portant a terme un procés de participació per a la redacció d’un document que contempla l’edifici escolar i l’entorn com espais educatius, un canvi de paradigma que també han d’entendre les famílies.

La segona part de la jornada va recollir, sota el títol de “Diferents mirades”, l’experiència de diverses persones i l’evolució que el canvi de visió del pati està suposant per l’alumnat i el professorat dels centres. Així, van aportar la seva mirada Pep Poch, mestre de l’institut Giola de Llinars del Vallès; Sergi Burgada, arquitecte; Anna Micaló, directora de l’escola Fructuós Gelabert de Barcelona; Eva Martinez, regidora d’Educació de Bigues i Riells; i Elena Garcia, psicòloga I mare d’una jove amb discapacitat.

Totes aquestes mirades van quedar recollides en un mural que l’artista plàstic Marc Sadurní va anar fent mentre anava seguint les presentacions, i que servirà com a document gràfic de treball pel grup impulsor que, a partir d’ara, es posarà a treballar amb les conclusions d’aquest projecte i per a la seva implementació als centres educatius de Caldes, tots ells presents a la Jornada de Patis i implicats en aquest concepte del pati també com espai educador.


Josep Busquets, regidor d'Educació

Carme Trobalón, membre del Grup Impulsor del PEC

Carme Cols i Pitu Fernández, mestres jubilats

Marc Sadurní, artista plàstic

Darrera actualització: 26.11.2019 | 14:27