L’Ajuntament ha ofert 3.200 hores de formació ocupacional a més de 500 usuaris en els darrers 3 anys, entre joves i adults

Dimarts, 26 d'octubre de 2021 a les 14:45

L’oferta de formació ocupacional i d’assessorament laboral s’ha ampliat i el format s’ha adaptat a les noves tecnologies, per tal de superar les restriccions sanitàries imposades per la pandèmia

Els serveis de formació ocupacional i assessorament que ofereix l’Ajuntament s’han reforçat i ampliat com a conseqüència de la pandèmia, amb una atenció especial als joves que s’han vist especialment afectats en l’àmbit laboral. D’aquesta manera, des del 2019 fins a l’actualitat les regidories d’Indústria, Empresa i Treball i la de Joventut, a través dels respectius serveis que s’ofereixen a La Piqueta i El Toc, han organitzat més de mig centenar de cursos, tallers i accions formatives i han atès les consultes i les demandes de més de mig miler d’usuaris.

Unes dades que han presentant conjuntament els responsables d'aquestes dues regidories, David Través i Laia Cuscó.

Una formació que s’ha adaptat en dos sentits. D’una banda, les restriccions imposades per la pandèmia ha obligat a traslladar bona part dels continguts a les xarxes socials o adaptar les sessions d’assessoria a les noves tecnologies. Això ha estat especialment significatiu en el cas d’El Toc, que des de la pandèmia ha redirigit part de l’oferta formativa a través d’Instagram per poder arribar més fàcilment al seu públic objectiu. D’altra banda, des de La Piqueta també s’ha apostat per reforçar la formació enfocada a desenvolupar les competències i habilitats de cada un dels usuaris i, d’aquesta manera, facilitar la cerca d’una nova ocupació.

Un altre aspecte significatiu és l’aposta per redirigir cap als joves bona part dels esforços d’assessoria i formació. D’aquesta manera, el treball específic que s’està fent des d’El Toc amb aquest col·lectiu ha permès atendre directament gairebé un centenar de joves els últims 3 anys. Una tasca que es complementa directament amb la que ofereix La Piqueta, on durant aquest període s’han atès més de 326 joves amb més de 633 consultes. A banda d’aquests, uns 50 de joves també han participat en accions formatives específiques. Entre l’oferta formativa dirigida específicament als joves destaquen les “Jornades d’orientació acadèmica entre joves” organitzada des del Toc o els cursos específics per elaborar currículums o d’assessoria per treballar a l’estranger organitzats des de La Piqueta. Durant aquest període des de Club de feina +16 de La Piqueta s’ha facilitat que gairebé 800 joves d’entre 16 i 30 anys trobin feina.

Maria Morales, orientadora laboral del Servei descentralitzat de la Oficina Jove del Consell Comarcal del Vallès Oriental, també ha explicat el que es troben en la seva tasca diària amb els joves. 

A banda dels joves, La Piqueta concentra la formació i assessoria ocupacional per a la resta de la població en què s’han realitzat 1.310 orientacions i assessories de recerca activa de feina. En aquest àmbit, també destaquen els cursos oferts pel SOC que són accions formatives que permeten l’obtenció de certificats de professionalitat. És a dir, dóna la capacitació i les competències professionalitzadores necessàries per a poder treballar.

Més enllà de la formació, el Servei d’Ocupació de La Piqueta ha gestionat més de 150 ofertes de feina en el que portem de 2021. Això significa una cinquantena més que el 2020 i se situa en nivells molt similars a l’època pre pandèmia. Només aquest any ja s’ha enviat gairebé un miler de perfils de candidats a les empreses.

 Servei d’ocupació

2019

2020

2021

(fins setembre)

Ofertes rebudes

172

107

154

Llocs oferts

218

161

184

Candidats enviats

1185

1017

996

 

Un dels canvis més significatius que ha provocat la pandèmia ha estat la inserció laboral dels participants als cursos de formació, que s’ha vist alterada per les pròpies dificultats econòmiques derivades de la crisi sanitària. En aquest sentit, en els últims tres anys les insercions laborals promogudes a través del Servei a les persones majors de 30 anys que en són usuàries ha estat d’unes 900.

 

Inserció laboral

2019

2020

2021

(fins setembre)

Majors de 30 anys

432

273

162

 

Si ens fixem en les dades d’usuaris de La Piqueta, la pandèmia ha disparat l’ús d’aquest servei entre la població. En aquest sentit, mentre el 2019 es van atendre directament unes 200 persones, aquesta xifra es va disparar el 2020 arribant gairebé als 700 usuaris i en el que portem del 2021 ja se superen àmpliament les 400 persones.

Des d’El Toc, el 2019 es van atendre 24 usuaris i es van respondre 33 consultes sobre orientació laboral, una d’elles per anar a l’estranger. Unes dades que es van veure afectades per la pandèmia perquè el 2020 es van atendre 15 usuaris i es van respondre 25 consultes. En aquest sentit, i com a conseqüència de la crisi sanitària. Aquest 2021, durant els 9 primers mesos de l’any, s’han recuperat les dades pre pandèmia i s’han atès 28 usuaris.

La taxa d’atur a Caldes, a la baixa

La pandèmia, com ha passat en termes generals, ha tingut un impacte negatiu a les dades d’atur de Caldes de Montbui. Prenent com a referència el mes de setembre, el 2020 es van sumar 130 persones a les llistes de l’atur com a conseqüència directe de la crisi sanitària. Una dada que s’ha aconseguit més que revertir aquest 2021, situant-se el setembre en una dada d’atur inferior a la del 2019.

Edat

2019

2020

2021

Menors de 25 anys

61

57

34

Majors de 25 anys

818

943

741

Total

879

1000

775

 

La pandèmia també s’ha fet notar en la tipologia dels contractes signats. En aquest sentit, segons les dades de La Piqueta, durant el 2020 la majoria d’ofertes laborals que es van cobrir des d’aquest servei eren per contractes de menys d’un mes de duració inicial. La incertesa provocada per la pandèmia va fer augmentar aquest tipus de contractació, en detriment dels que ofereixen un contracte inicial d’entre 1 i 3 mesos. Tot i això, els contractes que durant els últims tres anys han estat els més habituals han estat els de durada indeterminada per obra o servei, que suposen aproximadament el 50% dels que s’han ofert a través d’aquest servei.

Un ampli ventall d’accions per a tots els perfils

Durant els últims anys s’han fet més de 50 accions, entre cursos i tallers, a través del Servei de Desenvolupament Econòmic local de La Piqueta i del Servei Sociolaboral i Oficina Jove d’El Toc. A grans trets

  • Club Feina +16. Aquest servei, adreçat específicament als joves, ofereix una orientació laboral i un assessorament personalitzat  des del moment en què inicien la cerca de feina. Durant els propers 3 mesos s’han programat quatre tallers pràctics orientats a que els joves puguin valorar i detectar els seus talents i aprenguin com potenciar-los de cara a la recerca de feina. Uns tallers que s’acompanyen de sessions de treball individuals.
  • Projecte Edins. Un projecte dirigit a joves d’entre 15 i 16 anys que, per situacions diverses, estan en risc d’abandonament prematur del sistema educatiu obligatori. L’objectiu d’aquest programa és ajudar a trobar l’itinerari adient per cada un dels usuaris treballant competències bàsiques.
  • Caldes en clau de competències. Un projecte iniciat el 2016 pel Servei d’ocupació que té com a finalitat promoure la millora de l’ocupabilitat dels veïns i veïnes de Caldes de Montbui. Durant els primers anys de funcionament del projecte es va elaborar el mapa competencial del municipi. Un anàlisi per detectar les ocupacions amb més presència i demanda a la localitat. Un estudi dut a terme amb la col·laboració del teixit empresarial local. Actualment el projecte aposta per especialitzar els usuaris i durant els últims mesos d’aquest 2021 es duran a terme accions formatives orientades a treballar en l’àmbit administratiu, la logística i l’atenció al públic.
  • ACTIC. Curs de preparació per assolir un certificat oficial en l’acreditació de competències en tecnologies de la informació i la comunicació de nivell bàsic. Un certificat que acredita el domini elemental de les TIC, reconegut davant qualsevol empresa o institució.
  • Jornades JOAC. Són les Jornades d’Orientació acadèmica entre joves que recullen l’experiència de 25 joves. Unes jornades que la pandèmia va obligar a convertir en virtuals però que permeten l’intercanvi d’experiències.

De cara al 2022, en matèria de formació i assessorament ocupacional, s’optarà per una revisió a fons de la formació destinada als joves per adaptar-se, encara més, a les seves necessitats concretes. Una revisió i adaptació que també es durà terme en el cas de les accions formatives adreçades a la resta dels usuaris.

Darrera actualització: 26.10.2021 | 14:42