Nova mobilitat a Caldes amb l’entrada en vigor de la Fase 1

Dijous, 21 de maig de 2020 a les 17:55

Caldes de Montbui implementa el projecte d’ampliació de la zona de vianants del centre per atendre les noves necessitats del context Covid-19 i per complir les propostes del Pla de Mobilitat dissenyat per la ciutadania

La roda de premsa i l’atenció als mitjans que cada setmana fa l’alcalde Isidre Pineda s’ha centrat avui en l’entrada en vigor de la Fase 1, en la que molt probablement entrarà el municipi el proper dilluns 25 de maig, i en la nova mobilitat calderina que s’activarà llavors per donar resposta al context Covid-19 i al Pla de Mobilitat consensuat amb la ciutadania i la unanimitat de l’Ajuntament la tardor del 2017.

Pineda, amb el regidor d’Espais Públics i Mobilitat, Jaume Mauri, i el tècnic redactor del Pla de Mobilitat Urbana de Caldes de Montbui, David Soler, han explicat els motius i la concreció de millores per a la mobilitat que s’implementaran de manera majoritària a partir del 30 de maig, si el municipi es troba en Fase 1 de desescalada.

Les motivacions de la nova mobilitat

La nova estratègia de mobilitat inclou un seguit d’accions orientades a millorar la relació entre la ciutadania i l’espai públic i, sobretot en les circumstàncies actuals, posa les persones en el centre de les polítiques de mobilitat, per tal de prioritzar-ne la seva salut i la seva seguretat. El Pla de Mobilitat és una més de les mesures que s’estan accelerant amb motiu de la pandèmia, al costat d’altres mesures que el mateix Pla ja contemplava, com el teletreball, la digitalització del màxim de processos o l’acció climàtica municipal.

 

L’aplicació la nova mobilitat té la seva raó de ser en l’obligació municipal de facilitar la sortida de la ciutadania al carrer i l’accés al comerç local de forma ordenada i amb garanties. En aquest sentit, existeix un antecedent amb el canvi de la ubicació del Mercat Municipal, implementat el passat 12 de maig.

 

Les mesures tenen com a principals objectius:

 

  • Donar resposta al context Covid-19, que fa necessari construir una mobilitat segura, facilitar la interacció social i donar suport a la reactivació econòmica.
  • Donar resposta a una situació d’emergència climàtica minimitzant la contaminació acústica i ambiental de la zona més densament poblada
  • Pacificar i ampliar el centre històric, consolidant un centre actiu, integrador, accessible i amable amb les persones.
  • Atendre les propostes de futur del Pla de Mobilitat dissenyat amb participació ciutadana i aprovat per la unanimitat de l’Ajuntament.

L’àmbit d’actuació de la nova mobilitat

L’estratègia sobre mobilitat afecta al conjunt de la trama urbana, de manera general, i especialment a la zona centre, que és l’espai on es concentra habitualment més població. S’entén com a zona centre la que està integrada pels carrers inclosos al perímetre entre Torrent del Salze i d’Homs/Santa Teresa,  i entre Balmes/Torres Sayol i Raval Canyelles, a més de tot el centre històric.

 

PRINCIPALS ACCIONS (condicionades al canvi a Fase 1)

Pi i Margall zona de vianants

A partir de la setmana que ve, Pi i Margall es converteix en zona de vianants, des de la plaça de l’Àngel fins el carrer d’Homs, de les 6 h a les 16 h el dimarts i de les 9 h de dissabte a les 00 h de diumenge

Ampliació de terrasses i bars

A partir de la setmana que ve, ampliació de les terrasses de bars i restaurants, per defecte a Pi i Margall i pl. de l’Àngel. La resta de bars i restaurants han de contactar amb Serveis Territorials per estudiar les possibilitats d’ampliació: 93 862 70 23 – sterritorials@caldesdemontbui.cat

Reactivació de la zona blava

A partir de dilluns 25 de maig, reactivació de la zona blava, amb la recomanació de fer un ús preferent de l’app ElParking i de fer servir guants per manipular els parquímetres.

Canvis en la regulació de carrers de la zona centre

A partir de dissabte 30 de maig, canvis en la regulació de mobilitat de vehicles amb motor al centre:

  • El c. Major (entre Torrent del Salze i Escoles Pies) passa a ser sentit centre.
  • Els carrers Font i Boet i Asensi Vega tindran accessos regulats per a veïns, càrrega i descàrrega, emergències i serveis.
  • Des de Pi i Margall només es permetrà el gir a la dreta pel c. Escoles Pies.
  •  El c. Migdia canvia el sentit de la circulació, direcció c. Alfons Solà 

Altres mesures per a una mobilitat segura de vianants

  • Senyalització recomanant l’ús de la vorera dreta a av. Pi i Margall, c. Major, ps. del Remei, c. Font i Boet, av. Fontcuberta, c. Sant Pau i c. Forn.
  • Prohibició d’ocupar la via pública a l’av. Pi i Margall amb elements diferents a terrasses, excepte dimarts i caps de setmana.
  • Coberta dels escocells dels arbres a l’av. Pi i Margall i l’av. Fontcuberta per ampliar la zona de passeig.
  • Ampliació de ciclocarrers, amb ús permès també per a patinets (VMP).
  • Instal·lació de nous aparcaments per a bicicletes i patinets.

Beneficis

Aquestes mesures busquen, entre altres, aquests beneficis: centre pacificat, incentius a la mobilitat a peu i en bicicleta, facilitats per complir distància de seguretat entre persones, mobilitat més segura i més sostenible, facilitar espais de relació, reducció de sorolls i contaminació ambiental i suport a l’activitat comercial.

Acompanyament

La posada en marxa de les accions amb l’acompanyament dels Agents de Mobilitat, la Policia Local i Protecció Civil.

Darrera actualització: 21.05.2020 | 17:56