El Punt de Mediació creix en total de casos atesos i en funcions

Divendres, 26 de gener de 2018 a les 14:00

En el context del Dia Internacional de la Mediació, que va ser el 21 de gener, el Punt de Mediació calderí ha fet balanç de l’exercici 2017, durant el qual es van atendre 71 casos

Aquest 2018, el servei afegeix un projecte de Mediació Reparadora, que permet a la ciutadania substituir sancions econòmiques derivades de l’incompliment de l’Ordenança de convivència ciutadana i via pública per mesures alternatives

 

Declaracions a càrrec de Jordi Solé, alcalde, Isidre Pineda, 1r tinent d'alcalde, i Eva Sala, tècnica de Mediació

 

Aquesta setmana, i donada la proximitat amb el Dia Internacional de la Mediació, l’Ajuntament ha fet balanç del servei local Punt de Mediació de Caldes de Montbui.

La regidora de Participació Ciutadana i Voluntariat, Pilar Aznar, el regidor de Cooperació i Solidaritat, Isidre Pineda, i la tècnica de Mediació, Eva Sala, han presentat les conclusions de la memòria 2017 del Punt de Mediació municipal.

Aquest any, el servei ha atès 71 casos, 5 més que l’any passat, dels quals 30 han arribat per sol·licituds directes dels usuaris i la resta han arribat derivades d’altres serveis de l’Ajuntament o d’altres organismes que veuen en el Punt de Mediació una sortida eficaç per a la resolució de conflictes ciutadans. Segons l’experiència d’aquest any, les principals àrees que deriven casos al Punt són el departament d’Acció Social i l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania de l’Ajuntament, però també arriben situacions puntuals derivades per la Policia Local, Mossos d’Esquadra o altres departaments municipals.

Dels 71 casos atesos, el Punt de Mediació ha aconseguit la resolució de 48, en 12 ocasions no s’ha arribat a acord i la resta de casos encara es mantenen oberts.

Per tipus de conflicte que acaben sobre la taula del Punt de Mediació, els més nombrosos són els familiars i els veïnals, entre els dos sumen prop de 60 casos. A aquests se sumen altres tipologies, com contractuals (lloguers), entre associacions o escolars.

El Punt de Mediació, que al juny va passar d’oferir 12 hores d’atenció a oferir-ne 20, funciona dilluns de 10 a 19 h, dimarts de 14 a 18 h i divendres de 9 a 15 h. Cal concertar hora (tel. 93 865 56 56 – caldesm@caldesdemontbui.cat o mediacio@caldesdemontbui.cat).

Mediació Reparadora, objectiu de l’any 2018

Aquest exercici, el Punt de Mediació posa sobre la taula noves fórmules per potenciar la convivència amable dins del municipi i inicia el projecte de Mediació Reparadora. Consisteix en oferir les persones que cometen una infracció de l’Ordenança de convivència ciutadana i de la via pública la possibilitat canviar la sanció econòmica per accions encaminades a reparar el dany causat.

La Mediació Reparadora té la finalitat de contribuir a fomentar una convivència pacífica i d’evitar la reiteració de conductes incíviques.

Formació en mediació

A més de la mediació directa, la responsable del Punt de Mediació també treballa en accions formatives que permeten l’autonomia d’espais de convivència, com ara les escoles, o segments de població, com ara el jove.

L’any 2017, el Punt de Mediació ha liderat 28 tallers adreçats a l’Institut de Caldes (gestió de conflictes a les aules) i a l’Escola Montbui (mediadors de pati i formació sobre com crear vincle i gestionar el conflicte).

A més, la tècnica de Mediació també ha col·laborat en programes transversals d’atenció i millora de la qualitat de vida de la ciutadania promoguts per l’Ajuntament, com ara el Pla Jove o l’Educaentorn (emmarcat en el Projecte Educatiu de Caldes).

De cara a l’any 2018, el Punt de Mediació ampliarà les accions formatives i s’adreçarà també a les entitats locals.

Antecedents

El Servei de Mediació de l’Ajuntament de Caldes de Montbui, anomenat PUNT DE MEDIACIÓ, es va posar en funcionament a finals del mes de gener de 2015 amb la finalitat d’oferir una nova eina als ciutadans d’aquesta població, per a la gestió positiva dels conflictes que poguessin sorgir en l’àmbit de la ciutadania així com per a treballar en relació a la cultura de la pau i del diàleg.

L’objectiu d’aquest servei és afavorir la millora de la convivència ciutadana i la qualitat de vida al municipi oferint espais per a potenciar l’entesa i el diàleg, treballant en la responsabilització a través de la participació de la ciutadania en l’anàlisi i la gestió dels conflictes que li afecten, fomentant la integració de la diversitat social i cultural i oferint espais per a facilitar la reparació del dany i la restauració de les relacions malmeses, conseqüència dels conflictes derivats d’infraccions de l’Ordenança de convivència ciutadana i de la via pública.

El Programa de Mediació Ciutadana està adreçat a totes aquelles persones, grups o entitats de Caldes de Montbui que es troben implicades en conflictes que es produeixen en l’entorn personal i comunitari.

 

Darrera actualització: 26.01.2018 | 14:21