Consells psicològics per viure el confinament especialment amb infants a casa, i orientacions per a infants amb NEE

Dilluns, 27 d'abril de 2020 a les 14:55

La incertesa de la situació que estem vivint arran de la pandèmia, pot generar preocupació i por a bona part de la població i especialment els infants. Per tal de gestionar aquestes emocions, les psicòlogues municipals han elaborat un seguit de consells

La incertesa de la situació que estem vivint arran de la pandèmia pot generar preocupació i por a gran part de la població que, a més, sovint ha d’afrontar l’organització del dia a dia a casa amb família i infants que també poden viure amb neguit tot el que passa al seu voltant.

Un important canvi pels infants I adolescents ha estat deixar d’anar a l’escola, i deixar de fer totes les activitats que abans duien a terme. Això ha suposat un canvi molt important en la rutina del seu dia a dia. L’escola organitza el dia, dóna seguretat, ofereix un espai de relació amb altres infants i adults importants pel nen/a (la mestra, els companys/es), ofereix espais d’aprenentatge i de joc. La interrumpció brusca de l’escola i estar a casa tants dies sense poder sortir al carrer, genera reaccions normals en els infants, davant d’una situació que sovint no acaben d’entendre. Algunes d’aquestes reaccions poden ser:

- Mostrar-se més irritables, sentir ràbia i enfadar-se sovint, a vegades per situacions que no haurien de generar una reacció tan desemesurada. Aquesta és la seva manera, per expressar els importants canvis viscuts en les darreres setmanes i la dificultat per pair-los i entendre’ls.

- Sentir-se avorrit/da. Omplir totes les hores del dia d’un infant, resulta difícil, especialment quan són petits. Fins als 6-7 anys, encara necessiten molt de l’acompanyament de la persona adulta, i quan no el tenen, a vegades no saben com entretenir-se i manifesten estar avorrits i certa apatia.

- Poden apararèixer pors a anar a dormir sols, despertar-se a la nit, tenir malsons, mostrar-se més dependents de l’adult, no voler que marxi...

Com gestionar les reaccions dels infants

És important explicar la veritat davant la situació que vivim, utilitzant paraules senzilles. Intentar donar resposta als seus dubtes i preocupacions, a mesura que van apareixent i que les explicacions que donem siguin ajustades a l’edat i la comprensió de cada infant. Utilitzar paraules senzilles.

Permetre que expressin els seus sentiments. Parlar de com ens sentim, tant la mainada com les persones adultes de la casa. Recordar que és normal que els infants es puguin sentir enfadats, avorrits, cansats, a vegades, sense ganes de treballar, i que trobin a faltar les seves amistats. Si l’infant no parla de com es sent, les persones adultes poden ajudar posant paraules de com pensen que es pot sentir.

Donar un missatge esperançador. Recordar que aquesta situació passarà, que hi ha molta gent que està treballant per ajudar les persones malaltes i per trobar solucions.

Aprofitar aquests dies per fer coses plegats, en la mesura que la situació laboral i familiar, ho permeti. El ritme del dia a dia, sovint, fa difícil trobar estones per jugar a jocs de taula (el joc de l’oca, un memory, jocs de cartes, el domino...), per estimular el joc lliure i simbòlic (jugar amb els cotxes, pàrquings, nines, fer menjar a la cuineta...) per mirar contes, dibuixar, fer manualitats, ballar o inventar-se coreografies, escoltar música, cuinar, mirar una pel·lícula i fins i tot, a avorrir-se. L’escola en aquest sentit us ofreriran diverses propostes per fer.

En funció de l’edat, també és important que els infants col·laborin amb les tasques de casa i que vagin assumint responsabilitats, especialment, en relació a les seves coses. Les seves joguines, la seva roba, les feinetes de l’escola, la seva habitació, etc.

També és important controlar l’estona que passen davant les pantalles, tablets, mòbils, ordinadors i el contingut dels seus jocs. Quan juguen és millor fer-ho acompanyats d’una persona adulta i no més de 15- 20 minuts per a infants de 3-4 anyets i de 30 minuts pels de 4-5 anys.

També és necessari i important mantenir rutines, ja que ajuda a estructurar el dia i dóna seguretat als infants. En un moment en el les persones hem de passar moltes hores juntes, és important poder organitzar el dia. Establir uns horaris pels àpats, per aixecar-se i per anar a dormir, organitzar les activitats que farem i la seva durada, així com les estones de descans i lleure. S’ha de tenir en compte que si la canalla s’aixeqa molt tard, també anirà a dormir tard. Es pot fer un horari en un paper marcant com organitzem el dia.

Orientacions per al confinament de l’alumnat amb NEE

Des de l’Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica del Vallès Oriental del Departament d’Educació s’han elaborat un recullt d’orientacions i consells d’utilitat per al període de confinament amb nens i nenes que requereixen necessitats educatives especials.

Les orientacions estan agrupades al voltant de 3 aspectes:

- Idees per explicar què està passant i per afavorir la comunicació amb els infants, que noten que la situació es diferent i senten moltes coses als mitjans de comunicació i als adults.

- Recomanació sobre la importància de mantenir l’estructura i els hàbits a casa, una manera de fer l’entorn més predictible i més amable per als infants. Dins la incertesa en la que vivim aquests moments, anticipar què farem a cada moment els ajuda a situar-se i a estar més tranquils.

- Activitats a fer: algunes idees i propostes sobre diferents tipus d’activitats. Tenint en compte que es tracta d’un document general, cada família haurà d’adaptar al nivell de desenvolupament del seu fill/a. En funció d’això i de les preferències tant familiars com dels infants es decideixen les activitats a fer i les adaptacions que calen.

El document, que podeu veure i descarregar-vos complert anant a l’enllaç que trobareu en aquesta noticia, també inclou alguns llocs web o de xarxes socials d’on es poden treure idees respecte tots els punts comentats en el document, i l’adreça de correu electrònic on es poden adreçar les families que ho necessitin per resoldre dubtes o fer consultes.


 


 


 


 


 

 

Darrera actualització: 28.04.2020 | 12:40