Només els serveis essencials poden anar a treballar

Dimarts, 31 de març de 2020 a les 00:00

Després de la moratòria d'aquest dilluns que permetia anar a la feina per recollir les eines per fer teletreball i organitzar-se, des d'ara només es poden desplaçar les persones que treballen en serveis considerats essencials

Quinze dies més tard de la declaració de l’Estat d’Alarma per part del govern espanyol, que obligava al confinament de la població, però permetia sortir per anar a treballar, arriba el Real Decret-llei 10/2020, del 29 de març, que amb la finalitat de reduir encara més la mobilitat de la població en el context de la lluita contra el COVID-19, regula un permés retribuit recuperable per a les persones treballadores per compte aliena que no prestin serveis essencials.

Activitats essencials

- Establiments comercials minoristes d’alimentació, begudes, farmàcies, metges, òptiques i productes ortopèdics, productes higiènics, premsa i papereria, benzineres, tabacs, equips tecnològics i de telecomunicacions, aliments d’animals de companyia, tintoreries i bugaderies

- Comerç per internet, telefònic o correspondència (incloent-hi l’entrega)

- Servei de perruqueria a domicili

- Servei d’entrega a domicili d’hostaleria i restauració

- Subministrament d’energia elèctrica, productes derivats del petroli i gas natural - Infraestructures crítiques i empreses i proveïdors de serveis essencials

- Jutges, fiscals, lletrats de l’Administració de justícia i altre personal al servei d’aquesta, han de seguir atenent les actuacions processals no suspeses

- Serveis de les administracions públiques imprescindibles per al funcionament dels serveis públics, incloses les obres, serveis, subministraments i manteniment i seguretat dels edificis públics

- Cadena d’abastiment de productes de primera necessitat, incloent-hi aliments, begudes, alimentació animal, productes higiènics, medicaments, sanitaris i farmacèutics, des de l’origen fins a la venda en establiment

- Transport de persones i mercaderies i les activitats vinculades a garantir aquest transport per als casos en vigor durant l’estat d’alarma

- Forces i cossos de seguretat, institucions penitenciàries, salvament marítim, serveis de protecció civil, de salvament i extinció d’incendis, seguretat de mines, de trànsit i de seguretat viària

- Forces Armades

- Seguretat privada

- Centres, serveis i establiments sanitaris, d’atenció a gent gran, menors, persones dependents i amb discapacitat

- Personal dels centres d’investigació de projectes relacionats amb la COVID19

- Serveis funeraris - Centres, serveis i establiments d’atenció sanitària a animals

- Venda de premsa

- Mitjans de comunicació públics i privats, incloent-hi la impressió i distribució

- Serveis financers, bancaris i d’assegurances

- Empreses de telecomunicacions i audiovisuals i de serveis informàtics essencials, incloent-hi els necessaris per al desenvolupament dels serveis públics i el seu teletreball

- Serveis essencials de protecció i atenció de víctimes de violència de gènere

- Advocats, procuradors, graduats socials, traductors, intèrprets i psicòlegs que assisteixin a actuacions processals no suspeses

- Assessories legals, gestories administratives i de graduats socials i prevenció de riscos laborals, en qüestions urgents

- Personal laboral de notaries i registres per als serveis essencials establerts

- Serveis de neteja, manteniment, reparacions d’urgència i vigilància

- Gestió i recollida de residus perillosos, residus urbans, tractament d’aigües residuals, descontaminació i retirada d’animals morts

- Centres d’acollida de refugiats i d’immigrants

- Abastiment d’aigua potable

- Serveis meteorològics

- Servei postal universal de l’operador estatal

- Importació i subministrament de material sanitari, incloent-hi empreses de logística, transport, emmagatzematge, trànsit duaner, i en general corredors sanitaris

Preguntes sobre les restriccions a les activitats laborals no essencials per la COVID-19. Situació de permís retribuït recuperable

Des del Centre de Coordinació operativa de Catalunya, CECAT, del Departament d’Interior de la Generalitat s’ha elaborat un document, que adjuntem en aquesta noticia, amb la resposta a algunes de les preguntes més freqüents que genera el nou Reail Decret 10/2020 del govern espanyol i que inclou, entre d’altres coses, el llistat, reproduït més amunt, de les activitats no afectades pel permís retribuït recuperable i que, per tant, sí que han de continuar desenvolupant la seva activitat laboral desplaçant-se als seus centres de treball, segons el que estigui previst en cada cas.

Resum del Reial Decret-llei 10/2020

L’article 1 de l’esmentat Reial decret llei diu que aquest s’aplicarà a totes les persones que treballin per compte aliena que prestin serveis en empreses o entitats tant en el servei públic com en el privat, i l’activitat de les quals no hagi estat paralitzada com a conseqüència de la declaració de l’estat d’alarma establerta pel Reial Decret 463/2020 del 14 de març. Tanmateix estableis que queden exceptuats de seu l’ambit d’aplicació, les persones que realitzen els serveis essencials.

Quins serveis es consideren essencials

- les persones treballadores que prestin serveis en els sectors qualificats com essencials en l’annex d’aquest Reial decret llei i que són:

1. Les que realitzin les activitats que hagin de continuar desenvolupant-se a l'empara dels articles 10.1, 10.4, 14.4, 16, 17 i 18 del RD 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l’estat d’alarma i de la normativa aprovada per l’autoritat competent i les autoritats competents delegades.
2. Les que treballen en les activitats que participen en la cadena de proveïment del mercat i en el funcionament dels serveis dels centres de producció de béns i serveis de primera necessitat, incloent aliments, begudes, alimentació animal, productes higiènics, medicaments, productes sanitaris o qualsevol producte necessari per a la protecció de la salut, permetent la distribució dels mateixos des de l'origen fins a la destinació final.
3.Les que presten serveis en les activitats d'hostaleria i restauració que presten serveis de lliurament a domicili.
4. Les que presten serveis en la cadena de producció i distribució de béns, serveis, tecnologia sanitària, material mèdic, equips de protecció, equipament sanitari i hospitalari i qualssevol altres materials necessaris per a la prestació de serveis sanitaris.
5. Aquelles imprescindibles per al manteniment de les activitats productives de la indústria manufacturera que ofereixen els subministraments, equips i materials necessaris per al correcte desenvolupament de les activitats essencials recollides en aquest annex.
6. Les que realitzen els serveis de transport, tant de persones com de mercaderies, que es continuïn desenvolupant des de la declaració de l'estat d'alarma, així com de
aquelles que hagin assegurar el manteniment dels mitjans emprats per a això, a l'empara de la normativa aprovada per l'autoritat competent i les autoritats competents delegades des de la declaració de l'estat d'alarma.
7. Les que presten serveis en Institucions Penitenciàries, de protecció civil,salvament marítim, salvament i prevenció i extinció d'incendis, seguretat de les mines, i de trànsit i seguretat viària. Així mateix, les que treballen en les empreses de seguretat privada que presten serveis de transport de seguretat, de resposta davant alarmes, de ronda o vigilància discontínua, i aquells que sigui necessari utilitzar per al exercici de serveis de seguretat en garantia dels serveis essencials i el proveïment a la població. 
8. Les indispensables que donen suport al manteniment de l'material i equips de les forces armades
9. Les dels centres, serveis i establiments sanitaris, així com a les persones que (i) atenguin majors, menors, persones dependents o persones amb discapacitat, i les persones que treballen en empreses, centres de R + D + I i biotecnològics vinculats a l' COVID-19, (ii) els estabularis a ells associats, (iii) el manteniment dels serveis mínims de les instal·lacions a ells associats i les empreses subministradores de productes necessaris per a aquesta investigació, i (iv) les persones que treballen en serveis funeraris i altres activitats connexes. 10. Les dels centres, serveis i establiments d'atenció sanitària a animals. 
11. Les que presten serveis en punts de venda de premsa i en mitjans de comunicació o agències de notícies de titularitat pública i privada, així com en el seu impressió o distribució. 
12. Les d'empreses de serveis financers, inclosos els bancaris, d'assegurances i de inversió, per a la prestació dels serveis que siguin indispensables, i les activitats pròpies de les infraestructures de pagaments i dels mercats financers. 
13. Les d'empreses de telecomunicacions i audiovisuals i de serveis informàtics essencials, així com aquelles xarxes i instal·lacions que els suporten i els sectors o subsectors necessaris per al seu correcte funcionament, especialment aquells que resultin imprescindibles per a l'adequada prestació dels serveis públics, així com el funcionament de la feina no presencial dels empleats públics. 
14. Les que presten serveis relacionats amb la protecció i atenció de víctimes de violència de gènere. 
15. Les que treballen com a advocats, procuradors, graduats socials, traductors, intèrprets i psicòlegs i que assisteixin a les actuacions processals no suspeses pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 i, d'aquesta manera, compleixin amb els serveis essencials fixats consensuadament pel Ministeri de Justícia, Consell General de Poder Judicial, la Fiscalia General de l'Estat i les Comunitats Autònomes amb competències en la matèria i plasmats en la Resolució de Secretari de Estat de Justícia de data 14 de març de 2020, i les adaptacions que en el seu cas puguin acordar-se. 
16. Les que presten serveis en despatxos i assessories legals, gestories administratives i de graduats socials, i serveis aliens i propis de prevenció de riscos laborals, en qüestions urgents.
17. Les que presten serveis a les notaries i registres per al compliment dels serveis essencials fixats per la Direcció General de Seguretat Jurídica i Fe Pública.
18. Les que prestin serveis de neteja, manteniment, reparació d'avaries urgents i vigilància, així com que prestin serveis en matèria de recollida, gestió i tractament de residus perillosos, així com de residus sòlids urbans, perillosos i no perillosos, recollida i tractament d'aigües residuals, activitats de descontaminació i altres serveis de gestió de residus i transport i retirada de subproductes o en qualsevol de les entitats pertanyents a l'Sector Públic, de conformitat amb el que estableix l'article 3 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes de Sector Públic. 19. Les que treballin en els Centres d'Acollida a Refugiats i en els Centres d’Estada Temporal d'Immigrants i a les entitats públiques de gestió privada subvencionades per la Secretaria d'Estat de Migracions i que operen en el marc de la Protecció Internacional i de l'Atenció Humanitària.
20. Les que treballen en activitats de proveïment, depuració, conducció, potabilització i sanejament d'aigua.
21. Les que siguin indispensables per a la provisió de serveis meteorològics de predicció i observació i els processos associats de manteniment, vigilància i control de processos operatius.
22. Les de l'operador designat per l'Estat per a prestar el servei postal universal, amb la finalitat de prestar els serveis de recollida, admissió, transport, classificació, distribució
i lliurament només als efectes de garantir l'esmentat servei postal universal.
23. Les que presten serveis en aquells sectors o subsectors que participen en la importació i subministrament de material sanitari, com les empreses de logística, transport, emmagatzematge, trànsit duaner (transitaris) i, en general, totes aquelles que participen en els corredors sanitaris.
24. Les que treballen en la distribució i lliurament de productes adquirits en el comerç per internet, telefònic o correspondència.
25. Qualssevol altres que prestin serveis que hagin estat considerats essencials

- les persones treballadores que prestin serveis en les divisions o en les línies de producció l’activitat de les quals es correspongui amb els sectors qualificats com essencials en l’annex d’aquest Reial decret llei i que estan relacionades en l’apartat anterior

- les persones treballadores contractades per aquelles empreses que hagin sol·licitat estiguin aplicant un expedient de regulació temporal d’ocupació de suspensió i aquelles a les que els sigui autoritzat un expedient de regulació temporal d’ocupació de suspensió durant la vigencia del permís previst en aquest reial decret.


 

- les persones treballadores que es troben de baixa per incapacitat temporal o el contracte estigui suspès per altres causes legalment previstes.

- les persones treballadores que puguin seguir exercint la seva activitat amb normalitat mitjançant teletreball o qualsevol de les modalitats no presencials de prestació de serveis.

Permís retribuït

L’article 2 del Reial decret llei 10/2020 contempla que les persones treballadores que es trobin dins de l’àmbit d’aplicació d’aquest Reial decret gaudiran d’un permís obligatori, d’entre el 30 de març i el 9 d’abril, ambdós inclosos, que serà retribuït (tant pel que fa al salari base com als complements salarials) i recuperable fins a finals del 2020. És a dir, que la recuperació de les hores es podrà fer efectiva des del dia següent a la finalització de l’estat d’alarma fins el 31 de desembre del 2020.


 


 

Darrera actualització: 31.03.2020 | 14:00